Pipistrelovo letalo in simulator letenja sedaj tudi v slovenski vojski

Foto: Twitter

Minister mag. Matej Tonin in direktor podjetja Pipistrel Ivo Boscarol sta včeraj na letališču Cerklje ob Krki predstavila sodelovanje med Ministrstvom za obrambo in navedenim podjetjem, ki bo potekalo na podlagi junija podpisanega Dogovora o preizkušanju ustreznosti šolanja z letali Pipistrel. Predstavili so letala in simulator letenja.

Predmet dogovora je zagotovitev letal, ki jih podjetje Pipistrel daje v uporabo Slovenski vojski (SV) z namenom, da ta izvede preizkušanje ustreznosti teh letal za šolanje pilotov SV in za prenovo sistema letalskega usposabljanja. Minister mag. Matej Tonin je ob tem izpostavil podporo ministrstva slovenski obrambni industriji in premik Slovenske vojske v smeri zelene obrambe. Kot je dejal, morajo slovenski proizvajalci včasih najprej uspeti v tujini, da jih sprejmemo doma, kar je žalostno. Po oceni ministra mag. Tonina podjetje Pipistrel začrtuje novo smer na področju letalstva. Poudaril je: “Kot Ministrstvo za obrambo smo dolžni promovirati slovensko obrambno industrijo. Nesprejemljivo je, da slovensko podjetje, ki dela odlične proizvode, ker ti niso v uporabi v SV, na mednarodnih razpisih dobiva nižje točke.” Mag. Tonin je izrazil prepričanje, da bo sodelovanje z navedenim podjetjem učinkovito in koristno za obe strain, saj bo Pipistrel s tem dobil nov testni poligon, več ur naleta in izkušenj za nadaljnje izboljšave letal, SV pa bo s tem dobila učinkovita in racionalna letala za treninge in usposabljanja vojaških pilotov. Pri tem je minister izpostavil tudi okoljski vidik oziroma zeleno obrambo. V okviru Nata ta predstavlja vse pogostejšo temo – kaj vojske po svetu lahko naredijo, da zmanjšajo ogljični odtis. “Zagotovo letalstvo predstavlja enega večjih onesnaževalcev in zelo me veseli, da bo SV prva na svetu, ki bo za trening vojaških pilotov uporabljala električna letala,” je še povedal obrambni minister.

Direktor podjetja Pipistrel Ivo Boscarol se je ministrstvu zahvalil za vzpostavljeno sodelovanje, saj so doslej letala testirali na Madžarskem in na Bližnjem vzhodu. Poudaril je, da podjetje že 32 let deluje z vizijo izdelovanja produktov, ki bodo čim manj onesnaževali tako ogljično kot glede hrupa. “Ljudje lahko neprimerno dlje živimo brez hrane kot brez zraka, zato je dolžnost vseh, ki lahko k temu pripomoremo, da bo atmosfera ostala taka kot je, da to storimo. To ne velja le za posameznike in podjetja, ampak tudi za institucije, kot so vojske,” je dejal Boscarol in izrazil zadovoljstvo, da se miselnost in koncepti šolanja v institucijah v zadnjih letih spreminjajo.

Pipistrel bo skladno z dogovorom, ki  velja do 31. decembra 2023, za SV zagotovil uporabo letal Virus SW 121, Velis Electro in Panthera, simulatorja letala Virus SW 121 in Velis Electro ter izvedel prešolanje pilotov inštruktorjev SV za letenje z navedenimi letali, kot tudi usposobil vojaške mehanike za predpoletne preglede in osnovno vzdrževanje navedenih letal. Ministrstvo za obrambo bo izvedlo napredno testiranje ter prikaz zmogljivosti in uporabnosti Pipistrelovih letal za potrebe SV ter v zameno Pipistrelu omogočilo testiranje njegovih letal na območju letališča Cerklje ob Krki in na Počku.

Danes je bilo Letalski šoli SV predano v preizkušanje novo letalo slovenskega porekla za šolanje pilotov SV, ki mu bosta sledila še dva nova tipa, je povedal poveljnik 15. polka vojaškega letalstva polkovnik Janez Gaube. Ob tem je tudi on izpostavil, da navedena letala sledijo novim standardom in okolju prijazni tehnologiji, k čemur stremi tudi letalstvo SV. V Letalski šoli SV v zadnjih dveh letih zaznavajo povečano zanimanje za poklic vojaškega pilota, pri čemer mlade že usposabljajo na novem simulatorju, ki se je pokazal kot ustrezen pripomoček za šolanje novih pilotov. Danes ima šola poleg štirih helikopterjev bell 206 in osmim letalom zlin, ki jih uporabljajo za šolanje pilotov, pridružilo letalo Virus. Z njim imajo v 15. polku vojaškega letalstva štirideset letal in helikopterjev.

Vojaško letalstvo je uporabnik visoko tehnoloških tehničnih sredstev. Ključni pogoj za uporabo teh sredstev je visoko usposobljen kader, je povedal podpolkovnik Tomaž Oblak, koordinator sodelovanja med MORS in podjetjem Pipisterl ter dodal: »Ker v Letalski šoli SV usposabljamo pilote, ki bodo operativni naslednjih 30 let, je za nas priložnost preizkušanja letal podjetja Pipistrel izjemnega pomena. Spoznali bomo letala, njihove sisteme in simulator letenja konstruiran na osnovi zadnjih dosežkov na tem področju.« Ključna oprema v preizkušanju sta simulator letenja in letalo Virus SW 121. Oba so v 15. polku vojaškega letalstva začeli uporabljati v začetku septembra. »Vsa letala so sodobno zasnovana in omogočajo izvedbo koncepta usposabljanja, ki se začne na simulatorju, prehaja od začetnega modela letala na zmogljivejšega, ter na koncu omogoča prehod na brezpilotno tehnologijo prihodnosti.« je skleni podpolkovnik Oblak.

Uporaba Pipistrelovih letal pomeni zmanjšanje porabe goriva med 30 in 50 odstotki, ob upoštevanju uporabe simulatorja pa bo prihranek še višji. Hkrati uporaba teh letal predstavlja znaten prispevek k ohranjanju okolja in nižjemu hrupu. Z izvedbo preizkušanja se Slovenska vojska postavlja ob bok državam, ki so z uporabo letal z električnim pogonom v oboroženih silah naredili korak k zavezam zelene obrambe.

Vir: Ministrstvo za obrambo