Dokument, ki je sestavljen iz poročil šestih ministrstev – Ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo, Ministrstva za obrambo, Ministrstva za zdravje, Ministrstva za zunanje zadeve, Ministrstva za pravosodje in Ministrstva za notranje zadeve, prikazuje celoten pregled stanja zalog in nabav osebne zaščitne opreme ob razglasitvi epidemije.

Vlada je na včerajšnji redni seji sprejela Poročilo Vlade Republike Slovenije o zalogah in naročilih osebne zaščitne opreme ob razglasitvi epidemije ter nabavah, ki so omogočile Sloveniji uspešen spopad z epidemijo, ki ga bo, skupaj z besedilom predloga sklepa, posredovala v Državni zbor RS. Seznanila se je tudi z rezultati Nacionalne raziskave o razširjenosti COVID-19.

V Sloveniji je bila 12. marca razglašena epidemija COVID-19. Ogroženo je bilo zdravje in življenje ljudi. Obstajala je realna možnost, da v zelo kratkem času zboli veliko število ljudi, kar bi imelo velik socialno, varnostni in ekonomski vpliv. V izrednih okoliščinah je bilo potrebno storiti vse, da se širjenje virusa upočasni. Delovanje v takih razmerah je bilo izjemno zahtevno in nepredvidljivo.

Formalno je bil izdelan Državni načrt zaščite in reševanja ob pojavu epidemije gripe oziroma pandemije nalezljive bolezni pri ljudeh iz leta 2016, ki je predvideval, da lahko minister, pristojen za zdravje, odredi tudi posebne ukrepe v skladu z Zakonom o nalezljivih boleznih (omeji potovanje v državo, prepove oziroma omeji gibanje prebivalstva na okuženih in ogroženih območjih, prepove zbiranje ljudi po šolah, kinodvoranah, javnih lokalih in drugih javnih mestih, omeji in prepove promet posameznih vrst blaga in izdelkov). Velika težava in pomanjkljivost državnega načrta pa je bila, da ni predvideval izvedbenih aktov (v naprej pripravljenih usklajenih in na vajah preigranih odlokov), prav tako so bile količine potrebne varovalne opreme izjemno podcenjene oziroma povsem nerealne.

Teden dni pred tem, to je 13. februarja 2020, je Vlada Republike Slovenije sporočila, da bo »Slovenija danes za zajezitev koronavirusa odpremila materialno pomoč v obliki 1,2 mio zaščitnih mask Ljudski republiki Kitajski. Smo med prvimi državami, ki se odzivamo s konkretno pomočjo preko mehanizma Evropske unije na področju civilne zaščite in to z največjo donacijo na prebivalca. Poleg tega bomo za zajezitev koronavirusa namenili tudi finančni prispevek Svetovni zdravstveni organizaciji v višini 60.000 evrov.« Vlada Marjana Šarca ni prepoznala resnosti krize, ki jo s seboj prinaša širjenje virusa COVID 19. Predsednik vlade Marjan Šarec je tako še konec meseca februarja ugotavljal, da se ostri protivirusni ukrepi v Italiji niso izkazali za učinkovite. Zaradi prepočasnega odziva vlade Marjana Šarca, Slovenija v kritičnih trenutkih ni pravočasno naročila in vsaj minimalno preskrbela zadostne količine zaščitne opreme.

Nova vlada se je od 13. marca 2020 dalje morala z epidemijo praktično soočiti od samega začetka. Spopasti se je morala z bistveno večjimi motnjami in nestabilnostmi na trgu dobave osebne zaščitne opreme, kot če bi šla v nabavo predhodna vlada na podlagi sklepov in ugotovitev izrednega zasedanja ministrov za zdravje EU 13. 2. 2020.

Vlada Republike Slovenije je 17. marca 2020 na podlagi analize stanja na trgu osebne zaščitne opreme ugotovila, da si v Republiki Sloveniji, ki še ni vzpostavila samooskrbe na tem področju, ne bo mogla zagotoviti zadostnih količin opreme. Soočena s strmo naraščajočimi cenami in podaljševanjem rokov dobav tako zamejene cene niso omogočale pridobitve zadostnih zalog osebne zaščitne opreme. Zato je Vlada RS dopolnila Uredbo z določbo, da najvišje cene varovalne, zaščitne in druge zdravstvene opreme ne veljajo za opravljanje javne gospodarske službe oblikovanja in uporabe državnih blagovnih rezerv ZRSBR.

Od 24. marca 2020 do vključno 14. aprila 2020, kar predstavlja 13 delovnih dni, je bilo pregledanih 1081 prejetih elektronskih sporočil, kar predstavlja povprečno pregledanih 84 na dan. V prvem delu pregleda ponudb je bilo preverjeno, ali je:

– Uprava RS za zaščito in reševanje potrdila, da je ponujeno blago ustrezno glede na nabor artiklov/opreme za preprečevanje širjenja nalezljive bolezni SARS-COV-2;

– Ministrstvo za zdravje ugotovilo, da so k ponudbi priloženi certifikati, ki ustrezajo zahtevanemu standardu,

– bila je pridobljena ustrezna varnostna ocena.

Od skupno 2069 prejetih elektronskih sporočil je bilo v pristojno reševanje na Zavod RS za blagovne rezerve poslanih skupaj 49 popolnih ponudb. Potrebno je poudariti, da neustrezna elektronska sporočila niso imela vseh zahtev, ki so bile opredeljene v objavljeni informaciji o zbiranju ponudb za nakup zaščitne opreme. Prav tako je bilo ugotovljeno, da se bili nekateri certifikati ponarejeni, tehnična dokumentacija, ki je bila posredovana pa je bila v kitajskem jeziku.

V Državnem logističnem centru Roje so, na podlagi sklepa Vlade RS z dne 14. marca 2020, začeli s prevzemom (dobave in donacije) zaščitne opreme, z evidentiranjem in skladiščenjem, z izdajanjem oziroma razdeljevanjem, z distribucijo in dostavo, s prevozi in postavitvijo opreme (npr. zabojnikov) ter druge logistične storitve. Do 10. aprila 2020 je bilo v Sloveniji gledano kratkoročno zagotovljene dovolj zaščitne opreme. Za ustrezno soočanje s krizo pandemije koronavirusa Covid-19 je bilo izjemnega pomena, da je Vlada RS zagotovila zadostno količino opreme.

Primerjava povprečnih cen dobavljene zaščitne opreme za tri najbolj ključne artikle pokaže, da so se maske FFP2 v času 13. Vlade Republike Slovenije kupovale po 4,64 €/kos, v času 14. Vlade Republike Slovenije pa po 3,40 €/kos. Povprečna cena dobavljenega ventilatorja v času 13. Vlade Republike Slovenije je bila 49.154,55 €, v času 14. Vlade Republike Slovenije pa 33.880,44 €.

Vlada RS ugotavlja:

– Že površen pregled osnovnih dejstev in zaporedje dogajanj v svetu, EU in v Sloveniji  v februarju in marcu 2020 kaže, da g. Marjan Šarec kot predsednik 13. vlade RS očitno ni vestno ravnal v službi. Najbolj sporna je odločitev, da se za potencialno okužene povratnike iz žarišča v Italiji ne odredi karantena in da se pravočasno ne zapre oziroma zdravstveno nadzoruje meja z Italijo. Zaradi tega so nastale dodatne resne posledice za zdravje in življenje ljudi ter večja gospodarska škoda. Njegovo ravnanje oziroma opustitev dolžnega ravnanja vsebuje poleg znakov kaznivega dejanja po 258. členu KZ  tudi elemente kaznivega dejanja po 177. členu Kazenskega zakonika (KZ-1-NPB4).

– Minister za zdravje Aleš Šabeder je šele po pritiskih zdravniške zbornice, zdravstvene stroke in novo nastajajoče koalicije na podlagi 7. člena zakona o nalezljivih boleznih podpisal odredbo o razglasitvi epidemije. Odredba je začela veljati 12. marca 2020, ob 18. uri. Slovenija, čeprav neposredna soseda glavnega evropskega žarišča v severni Italiji, je epidemijo razglasila šele dan za tem, ko je WHO razglasila pandemijo in celih 14 dni kasneje, kot so to storile nekatere od Italije mnogo bolj oddaljene Baltske države. Iz korespondence ministra za zdravje Šabedra izhaja, da mu Marjan Šarec hitrejšega ukrepanja v posamičnih primerih prej ni dovolil oziroma ga je celo aktivno preprečeval.

– ZRSBR naj za še nerealizirane pogodbe za dobavo zaščitne opreme začne pogajanja z dobavitelji za korekcijo cen navzdol in skrajšanje dobavnih rokov.

– S 1. junijem 2020 bo Zavod Republike Slovenije za blagovne rezerve prenehal s centralnim nabavljanjem zaščitne opreme.

– Vlada bo v proračunu za leto 2020 zagotovila 1 mio € za razvoj in pričetek proizvodnje ventilatorjev v Sloveniji.

– Vlada bo v proračunu za leto 2020 zagotovila 1 mio € za proizvodnjo zaščitnih mask tipa FFP2 in FFP3 v Sloveniji.

Celotno poročilo vlade je dostopno tukaj.

Vir: sds.si