V Sloveniji poznamo dve vrsti referenduma. Prvi je tako imenovani zakonodajni referendum drugi pa je posvetovalni referendum.
V zakonodajnem referendumu volilci odločamo o že sprejetem zakonu in se odločimo ali bo zakon vstopil v veljavo ali ne. Odločitev volilcev je dokončna, zakon stopi v veljavo ali pa ne in Državni zbor (DZ) odločitve volilcev ne sme spremeniti, toda to velja le eno samo leto, nato DZ lahko voljo volilcev spremeni z novim zakonom.
Druge vrste referendum pa je tako imenovani posvetovalni referendum, na katerem politika volilce sprašuje po tem kako naj neko vprašanje uredi z zakonom. Izid takega referenduma je lahko tak ali drugačen, volilci lahko povedo kako neko družbeno vprašanje urediti, toda volja volilcev za poslance DZ sploh ni obvezujoča, poslanci, lahko takoj odločijo drugače, kot so se odločili volilci.
Da ne bomo preveč teoretični, gornji situaciji opišimo še v praksi. Spomladi letos, je DZ sprejel zakon po katerem bi določenim umetnikom pripadale izjemno visoke pokojnine, tudi več kot 3000 evrov mesečno. V začetku maja letos smo se volilci na zakonodajnem referendumu odločili, da zavrnemo zakon o izjemnih pokojnina in zakon ni stopil v veljavo. Toda žal je ta odločitev kratkega daha, velja namreč le leto dni, nato pa lahko poslanci DZ ponovno sprejmejo povsem enak zakon o izjemnih pokojninah. Seveda lahko volilci tak zakon na zakonodajnem referendumu ponovno zavrnemo, a v tem primeru se tega ni bati, saj bo sedanja koalicija v enem letu že, le slab spomin na preteklost.
To kar pa je pred nami, referendum o obrambnih izdatkih (referendumsko vprašanje še ni znano) in morebitni referendum o tem ali naj iz NATO pakta izstopimo ali ne, pa je povsem druge vrste referendum, gre za posvetovalni referendum. Razlika je seveda ogromna. V tem primeru pa nas volilce politika sprašuje kako naj z zakonom neko vprašanje uredi. Kakorkoli bomo volilci odločili, to za poslance DZ sploh ni obvezujoče, ti lahko sprejmejo povsem drugačno odločitev od volilcev.
Tudi zato trdim, da zakonodajni referendum ni nobeno zapravljanje denarja, ki gre večinsko tako ali tako za tisk glasovnic in dnevnice članov volilnih odborov, medtem ko je posvetovalni referendum pa res zapravljanje denarja. V času ko to pišem kaže, da slednjih dveh referendumov ne bo, toda to bomo šele videli.
Avtor: dr. Vinko Gorenak